دلهاي سبز

دلهاي سبز
www.del-sabz.loxblog.com
قالب وبلاگ

 «رمضان» نام یکی از ماه های سال عربی و اسلامی می باشد و نهمین ماه از سال قمری است و در نزد پروردگار دارای منزلت فراوانی است. «رمض» در لغت به معنی سوختن می باشد. سوخته شدن پا در اثر گرمی زمین وچون ماه رمضان گناهان را می سوزاند، از این رو این ماه را رمضان نامیده اند.

ماه رمضان تنها ماهی است که نام آن در قرآن ذکر گردیده. ماه رمضان، با فضیلت ترین و با برکت ترین ماه سال به شمار می رود. زیرا در این ماه خداوند متعال درهای رحمت خویش را بر مسلمانان می گشاید. از اهمیت های رمضان، نزول قرآن، کلام پروردگار و بزرگ ترین معجزه رسول الله (صلی الله علیه وسلم) می باشد.

آری، قرآنی که حامل برنامه هدایت و سعادت انسان می باشد، در این ماه پر برکت از آسمان نازل گردید. در رمضان شبی وجود دارد که از جهت ثواب با هزار ماه برابری می نماید. در ماه رمضان نماز تراویح خوانده می شود. پرهیزگاری و توجه به معنویات با اجتناب از خوردن، آشامیدن و جماع نمودن (همبستری کردن) یکی دیگر از خصیصه های این ماه مبارک می باشد و فضایل بی شمار دیگری برای این ماه مبارک وجود دارد که به تعدادی از آن ها که در قرآن و احادیث نبی اکرم (صلی الله علیه وسلم) وارد شده می پردازیم.

قال الله تعالی: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیَامُ کَمَا کُتِبَ عَلَى الَّذِینَ مِن قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ» (سوره بقره آیه ۱۸۳)

(ای کسانی که ایمان آورده اید، بر شما واجب شده روزه [ماه رمضان] همان گونه بر کسانی که پیش از شما بودند [واجب بود] باشد که پرهیزگاری نمایید.)

پس با وجود این آیه روزه ماه رمضان بر ما آشکار خواهد شد و واجب بودن روزه ماه رمضان همانند وجوب نماز، زکات و حج می باشد، زیرا روزه ماه رمضان یکی از شعایر و پنج اصل ارکان اسلامی می باشد و هر کسی که آن را انکار نماید کافر می گردد و تارک آن فاسق و گناه کار محسوب می شود.

پروردگار متعال در هر جا لفظ «یا ایها الذین آمنوا» (ای ایمان داران)، را به کار برده نشان از رحمت وی در آن مساله را دارد، و در هر کجا نشان از غضب او باشد، لفظ «یا ایها الناس» را متذکر شده و این خود نشان از نظر و رحمت ویژه پروردگار نسبت به ماه رمضان دارد.

قال الله تعالی: «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ» (سوره بقره آیه ۱۸۵)
(ماه رمضان [همان ماهی] است که در قرآن فرو فرستاده شد)

و این آیه خود محکم ترین دلیل بر عظمت، بزرگی و با برکتی ماه رمضان می باشد. چه برکتی بالاتر از قرآن و چه راهنمایی با فضیلت تر از آن، که در این ماه عظیم برای سعادت انسان نازل شده است!

اکنون به گوشه ای از اهمیت ماه رمضان در احادیث نبوی اشاره می کنیم:

۱- حضرت عمر بن خطاب (رضی الله عنه) می گوید که روزی مردی به پیش رسول الله (صلی الله علیه وسلم) آمد و گفت اسلام چیست؟ و آن حضرت در پاسخ فرمودند: اسلام این است که شهادت دهی این که معبود بر حقی جز الله نیست و محمد فرستاده خداست و نماز بر پا داری و زکات بدهی و رمضان را روزه بگیری، و اگر توانایی داشتی به حج خانه خدا بروی.

۲- ابوهریره می گوید که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمود: هنگامی که ماه رمضان از راه می رسد، درهای آسمان گشوده می شوند و درهای دوزخ بسته می گردد و شیاطین به زنجیر کشیده می شوند. (متفق علیه)

این حدیث مبارک نیز دلالت بر فضیلت این ماه و گسترش هر چه بیشتر رحمت پروردگار در آن دارد. خداوند همواره رحمت خویش را بر بندگانش معطوف می دارد، اما در ماه رمضان آن را برای کسانی که تشنه آن هستند، مضاعف می نماید.

۳- ابوهریره می گوید که رسول الله (صلی الله علیه وسلم) فرمودند: خداوند می فرماید: روزه از آن من است و من جزا و پاداش آن را خواهم داد، زیرا (شخص روزه دار) ارضای تمایلات جنسی و خوردن و آشامیدن را به خاطر من ترک می نماید. روزه هم چون سپری در برابر آتش دوزخ می باشد و برای شخص روزه دار در دو موقعیت خوشحالی وجود دارد: یکی زمانی که افطار می نماید و دیگری زمانی که پروردگارش را ملاقات می نماید و بوی دهان روزه دار در نزد خدا از بوی مشک، خوش بو تر است. (رواه بخاری)



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: <-CategoryName->
برچسب‌ها: <-TagName->
[ یک شنبه 1 مرداد 1391برچسب:, ] [ 23:11 ] [ gholam rezayi ] [ ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

با سلام خدمت دوستان عزيز لطفا نظر يادتون نره
نويسندگان
لينک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان www.del-sabz.loxblog.com و آدرس del-sabz.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





برچسب‌ ها
امکانات وب

آمار وب سایت:  

بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید هفته :
بازدید ماه :
بازدید کل :
تعداد مطالب : 79
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاين با قرآن کريم
????